My Blog List

  • Ramadhan - Salam semua.... Sempena bulan ramadhan ini, selaku hamba Allah yang hina ini, ana ingin memohon maaf jika ada salah yang sengaja atau tidak disengajakan......
    4 years ago
  • Allah Knows Best - Allah knows what’s best for us So why should we complain We always want the sunshine But He knows there must be rain We always want the laughter And the mer...
    5 years ago

Wednesday, August 18, 2010

BERITA GEMBIRA

Today, im really epi.. especially when i've got a phone call from my dad..
oh God.. mi dapat baju raya lgi from Indon... dats da present from my dad bila die pg Indon wat reunion wif ex kwn uni die...
Thanks banyak2 papa... i really2 luv u...

Tk sabarnya nk balik ke pangkuan familyku tersayang... i muz u all..
papa, thanks for da ticket balik... walaupun terpaksa balik 4 aribulan...
n Mama, jgn lupa msakkan nasi salit kat mi tau.. hi3...
in simple phrase, i wanna go home..... :-)

RENUNGAN BERSAMA APA YANG PATUT DAN TIDAK PATUT KITA LAKUKAN.. INSYALLAH

"Sesiapa yang solat berjemaah kemudian duduk berzikir hingga terbit matahari kemudian solat 2 rakaat maka ia akan mendapat pahala haji dan umrah yang sempurna"
- H.R.Tarmizi

"Sesiapa yang berjalan untuk solat fardhu maka pahalanya seperti orang yang mengerjakan haji dan jika ia berjalan untuk solat sunat maka pahalanya seperti orang yg mengerjakan umrah sunat"
- H.R.Attabrani

"Sesiapa yang solat sunat sebelum Asar 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan jasadnya dari api neraka"
- H.R.Attabrani

"Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas zohor sebanyak 4 rakaat maka Allah akan mengharamkan dirinya dari api neraka
- H.R.Abu Daud & Tarmizi

"Malaikat akan berdoa untuk kamu selama kamu masih berada didalam masjid dan melakukan solat dan selama kamu tidakberhadas. Berkata Malaikat "Ya Allah ampunilah dia dan turunkanlah RahmatMu kepadanya"
- H.R.Bukhari

"Tidak takutkah orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam (mengangkat kepalanya), kelak akan digantikan kepalanya dengan kepala kaldai"
- H.R.Sahih Muslim

"Sesungguhnya Allah memberi rahmat dan mailakatNya pula mendoakan bagi orang-orang yang sembahyang pada saf yang pertama"
- H.R. Ahmad & Abu Daud

DOA MALAM LAILATUL QADAR

Diriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya: Aku bertanya: Wahai Rasulullah! Apa pendapat kamu sekiranya aku mengetahui (mendapati) malam lailatulqadar, apakah yang harus aku baca pada malam tersebut? Baginda s.a.w. bersabda:

"Bacalah doa: Yang bermaksud: Ya Allah! Sesungguhnya Engkau adalah Zat Yang Maha Pengampun dan suka memberi pengampunan, oleh yang demikian ampunilah diriku)."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

BUMI AKAN MENJADI SAKSI

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w membaca ayat ini: Yang bermaksud:

Pada hari itu bumi menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah s.w.t. dan RasulNya yang lebih mengetahui.

Baginda s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

sama2lah kita merenung diri kita sendiri

(i) Batasan aurat wanita
Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].

Yang di maksud “wa laa yubdiina ziinatahunnaa” (janganlah mereka menampakkan perhiasannya), adalah "wa laa yubdiina mahalla ziinatahinnaa", maksudnya janganlah mereka menampakkan tempat-tempat (anggota tubuh) yang di situ dikenakan perhiasan. [Lihat Abu Bakar Al-Jashshash, Ahkamul Qur`an, Juz III hal.316].

Selanjutnya, kalimah “illa maa zhahara minhaa” [kecuali yang (biasa) nampak darinya], ini bermaksud, ada anggota tubuh yang boleh dinampakkan iaitu wajah dan kedua telapak tangan. Demikianlah pendapat sebahagian sahabat, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar dan juga Aisyah [Al-Albani, 2001:66].

Renungan...

smalam, aku pergi smayang terawih kat masjid... oh my God..
banyak nya dosa yang telah aku lakukan... tiba2 terfikir...
Bagaimana kah rupa sebenar aku jika dibandingkan dengan amal yang aku lakukan...


Petang ini ada majlis berbuka puasa batiment 6... majlis bermula 7 mlm..
ntah nape tbe2, dak laki french dijemput hadir... rezeki mereka.. alhamdulillah..
Juga terpikir akan apa yg ustaz ckp semalam...
Malaikat melaknat siapa yg tal berubah setiap kali lepas bulan ramadhan n diaminkan oleh Nabi Muhammad swt.. insyallah dpt renungan kepada semua...

N ari ini juga Nana telah menipu ku... hi3... actually die gurau2 jew..
bleh kte pg mid dlm masa singkat ngan elly... mi yg baik nie pon percayalah... kik3
but notim pon..

Wednesday, August 4, 2010

today...

lecturer entre dans la class... satu ag konflik berlaku...
when someone dans ma class bersuara suh tukar tmpat duduk...
nk melange lah kononya..
then kitorang wat tmpat bentuk segi empat...

plg tk suka, someone 2 demande sgt nk plih tmpat..
hu3...

then ada majlis perpisahan ngan cohort 4.. njoy eating all
da repas... besttttttttttttt..

apa korang pk?? bleh kita marah sbb foto x jdi??
aku mohon padaMu ya Allah... tingkatkanlah kesabaran aku menempuhi
liku hidup ini agar aku tidak mudah terpesong...
berikanlah hidayah kepada hambaMu ini dan kekuatan menerima tuduhan yg
amat menyakitkan hati...

Monday, August 2, 2010

toi, mon amie, mon amie... he3







thanks to ma camarade coz always b by my side... if nous avons quelque chose ne marche pas, je veux te savoir que je t'aime toujours... comme ma mieux amie... merci pour me comprendre...

why??/

kenapa, setiap kali die masuk, mesti nk marah2... chais pas pourquoi...
ujung minggu yg amat menyeronokkan chez ma soeur...
best sgt2... kitorang pg tgk despicable me... tersangat kelakar et besttttttttttttt....

menghitung hari menunggu Ramadhan yg amat mulia... walaupun byk kerja perlu diselesaikan... aku tk kan putus asa menyipakan semunya... thanks to k.ina coz byk menyediakan mkn kat i... balik jew umah akak, memang berat akan naik... hik3...
anytime, asyik tanya sal mkn jew...

blelah nk balik kelantan nie... dah la sumer balik nnt 12 bulan 8... i'm alone here... oh noooooooooooo... pliz2 take me back home... hu3... really wanna b chez mes parents.. rindu mskn mama... rndu plukan papa... rindu sumerrrrrrrrrrrrr...
i miz u alll....

Sunday, August 1, 2010